תפריט נגישות

ניסים לוי ז"ל

ניסים לוי
בן 19 בנפלו
בן מזל ומאיר
נולד בירושלים
בא' בשבט תרפ"ח, 23/1/1928
שרת באצ"ל
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"ד באייר תש"ז, 4/5/1947
בתקופת המאבק בשלטון הבריטי
מקום נפילה: עכו
באזור חיפה, כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: שבי ציון

קורות חיים

בשעת קרב עם יחידת צבא, בדרך הנסיגה אחרי פריצת מבצר עכו, חיפה נסים באש תת-מקלעו על נסיגת הלוחמים. ואכן, הוא הצליח לעכב את בוא התגבורת של החיילים הבריטיים, אך במחיר חייו עלה לו המעשה.

נסים נולד בירושלים, ובתלמוד-תורה אשר בה רכש את ראשית השכלתו, אח"כ עברו הוריו לת"א ולנתניה. בהיותו חובב ספורט ושייט, השתייך כשנתיים לאגודה הימית "זבולון". אחר כך עבר לבית"ר, וכאן ספג אל תוכו את הרעיונות והערכים הלאומיים. לא חלפו ימים רבים, ונסים היה לאיש אצ"ל.

כשעבר עם הוריו לנתניה, והחל עובד בליטוש יהלומים, הגביר את פעילותו באצ"ל, ואף נמצא ראוי להישלח לקורס סגנים. משעמד בהצלחה בבחינות, החל עוסק בהדרכת קבוצות, ועם זאת נתמנה כאחראי למחסנים.

מעל לכל גילה נסים אומץ-לב, מסירות ונכונות שלא יתוארו, בפעולות הרבות שבהן השתתף. הוא נטל חלק בהתקפה על משרדי הבולשת בירושלים; בהתקפה על בית הכלא במגרש הרוסים; בחדירה למחנה הצבא במגרשי התערוכה בתל-אביב; בהצבת מרגמות ליד מחנה המשטרה הניידת בכפר-ויתקין; בפעולת החבלה בתחנת הרכבת ביבנה, מקום שם ניצל מפגיעה ישירה תודות לקסדת הפלדה; בהתקפה על שדה התעופה בעין-שמר; בפריצה הנועזת למבצר המשטרה ברמת-גן, ובהתקפה הנודעת על מלון "המלך דוד". בהלקאת הקצין הבריטי בנתניה, היה נסים האיש שנכנס למלון "מטרופול" ואילץ את הקצין לצאת אל המכונית, שעמדה בחוץ. כן נטל חלק בחמש התקפות על מחנות הצבא בסביבת נתניה. פעמים אין ספור השתתף בהנחת מוקשים בכבישים ובמסילות הברזל.

הייפלא כי כאשר נבחרו המשתתפים לפריצת מבצר עכו, היה נסים ביניהם? הוא ניצל את עברו העשיר בקרבות, ותרם בפעולה זו לשחרור אחים-לוחמים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה