תפריט נגישות

טוראי יהודה זק ז"ל

יהודה זק
בן 22 בנפלו
בן פרידה ויצחק
נולד בגבע
בכ"ד בכסלו תרפ"ז, 30/11/1926
התגורר בתל אביב
התגייס ב-1948
שרת בחטיבת כרמלי (חי"ש), חיל כללי גד' 22
נפל בקרב
בח' באייר תש"ח, 17/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: עכו
באזור חיפה,כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן יצחק ופרידה. נולד בחנוכה תרפ"ז (30.11.1926) בגבע שבעמק יזרעאל. בהיותו בן 5 עברה המשפחה לתל אביב ושם למד בגן של "ארגון אמהות עובדות" ואחר כך בבית החינוך לילדי עובדים. מילדותו היה שוקד לעזור לאמו בעבודתה. הצטיין בגישה יסודית ללימודיו ונתגלו בו כשרונות מיוחדים לטכניקה ולמתימטיקה. עם סיום בית הספר העממי אמרו הוריו לשולחו ללמוד מקצוע, אך מנהל בית הספר השתדל שתינתן לו סטיפנדיה כדי שיוכל להמשיך לימודיו בבית הספר תיכון חדש, בו למד מתמטיקה ופיסיקה לפי קורס אוניברסיטאי.

חיבוריו התמציתיים הצטיינו בבהירות המחשבה ובשלימות הביטוי. במחלקה ו' אירגן עם חבריו מ"הנוער העובד" קבוצת "שדמה" ואמר להפסיק את לימודיו ולצאת עמה להגשמה חלוצית (הקבוצה התיישבה אחר כך ברביבים - עסלוג'). במאמץ רב עלה בידי המשפחה לשכנעו, שמחובתו לפתח את כשרונו המיוחד ולהמשיך ללמוד, שיוכל לעשות עבודה מועילה בעלת ערך רב יותר. עבר ל"השומר הצעיר" והמשיך ללמוד. בהיות המטה הראשי של ה"הגנה" מסתתר במחתרת בבית הוריו, אסר עליו המפקד להשתתף בכל פעולה באיזה ארגון שהוא ב"הגנה", אם כי היה חבר ותיק בגדנ"ע, פן ייתפס בידי המשטרה הבריטית והבולשת תפקוד את הבית בחיפושיה.

חבריו, שהשתתפו בפעולות, קראו לו "פחדן" בשל "השתמטותו" והוא העדיף לשאת את עלבונו ולא הצטדק, שלא יגלה את הסוד. כדי להפחית את מעמסת הוצאות לימודיו מעל ההורים נמנע מקניית ספרים ואת שיעוריו היה מכין מחדר-העיון שבספריה ובכל זאת גמר את בית הספר התיכון בהצטיינות ממדרגה ראשונה. כך נהג גם בלמדו בטכניון, כדי להקטין את הצורך בתמיכה מההורים היה עובד בלילות בנטיעת פרי הדר בנמל ורכש לו את כל מכשירי הלימוד הנחוצים בכספו הוא. למד טכנולוגיה עד קורס ג' והתכונן בשיטתיות ובשקידה לעבודות מחקר באלקטרוטכניקה ולהשתלמות נוספת בחוץ לארץ. להוריו הבטיח שאת הוצאות הלימוד של אחיו הצעיר יטול הוא על עצמו. את שנת השירות עשה בנוטרות ובשנת למודיו בטכניון היה טוראי פלוגת הסטודנטים שב"הגנה" ומתוך סלידה מהשררה סירב לצאת לקורסים למפקדים.

בראשית 1948, כשנקראו חבריו בעלי הדרגות לשירות, התנדב לגדוד חי"ש חיפה, שהיה אחר כך לגדוד מפואר והשתתף בפעולות קרב בעיר ובסביבה. נשלח לקורס הראשון לנשקים, סיימו בהצטיינות ונתמנה לנשק פלוגתי נודד בחלקי הגדוד שחנו בסביבות חיפה. בגלל המחסור באנשים לא הסתפק בתפקידו שבעורף והצטרף לגדוד במסעיו ובמבצעיו הקרביים, אחרי הכנת הציוד והנשק בסדר ככל האפשר. באחרונה הלך עם גדודו למסע שחרור הגליל המערבי. במערכה לכיבוש עכו התנדב לצאת כפורץ מחלקת הסער של הפלוגה.

בבקרו של יום 17.5.1948 רבץ עם חבריו על גג בית גבוה מול חומת העיר העתיקה והשיב אש לצלפים. יהודה הזהיר את המקלען הרובץ לצדו, שלא יתרומם יותר מדי. אך הוא לא נזהר ונפגע. מיד אחר כך פגע קליע בכובע הפלדה שבראש יהודה והוא אמר שיקח אותו הביתה למזכרת. אחר כך זחל להעלות על המעקה את המקלע העזוב ואז נפגע בכדור בראשו. כשהובא לחיפה לקבורה עמד חברו ליד גוויתו והודיע שיירה בכל מי שינסה לקחתה לפני בוא ההורים ובניגוד לתקנות השיג אפשרות להעבירה לתל אביב והביאה למנוחת עולמים בבית הקברות בנחלת יצחק ב- 19.5.1948.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה