תפריט נגישות

שמשון שמש וילנר ז"ל

שמשון וילנר
בן 29 בנפלו
בן לאה וצבי
נולד בגליציה
בא' בתשרי תרע"ט, 7/9/1918
שרת בלח"י
נפל בקרב
בי"ד באייר תש"ז, 4/5/1947
מקום נפילה: עכו
באזור חיפה, כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: שבי ציון

קורות חיים

בן לאה וצבי. נולד בא' בתשרי תרע"ט (7.9.1918) בסנדישוב שבגאליציה למשפחה שומרת מסורת. הוא למד תחילה בחדר, אחר-כך בבית-ספר יסודי ממשלתי ואחרי סיומו נשלח לישיבה בקראקוב.

בשנת 1934 עלה יוסף, אחיו הבכור, לארץ ישראל. שמשון הנער השתוקק לצאת בעקבותיו אבל לכך התנגדו ההורים ונאלצו להסכים רק לאחר שהרעיב את עצמו עד כדי חשש לחייו. יוסף עלה לארץ בעזרת אחיו שקיבל בשבילו רשיון עליה כתלמיד מן המנין בישיבה בפתח תקווה. לאחר שישה חודשי לימוד בישיבה התחיל לעבוד כנער בבית אריזה באחד הפרדסים ובעקבות אחיו הצטרף להסתדרות העובדים הלאומית.

אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס לפלוגת ההובלה העברית 462 שבצבא הבריטי וב-1.5.1943 היה באניה "ארינפורה" שהוטבעה על ידי מטוסים גרמניים בדרכה מאלכסנדריה של מצרים למאלטה. הוא קפץ למים ולאחר שש שעות היאבקות בגלי הים נאסף על-ידי צוללת יוונית והגיע בשלום למצרים. בחופשה שקיבל זמן קצר אחר אסון הטביעה הוצע על ידי אחיו, מפעילי מחתרת לח"י, לסייע למחרת על ידי חלוקת כרוזים בקרב החיילים היהודיים במצרים ורכישת נשק. הוא מילא את המשימות הללו במסירות רבה.

לאחר שחרורו מן הצבא בשנת 1946 התגייס מיד ללח"י וב-17 ביוני אותה שנה כבר היה ממשתתפי ההתקפה על בתי המלאכה של הרכבות ומפרץ חיפה. בפעולה זו נהרגו 11 לוחמים ו-18 נאסרו, שמשון היה ביניהם. כל ה-18 נדונו למוות אך מפקד הצבא החליף את פסק הדין במאסר עולם.

בי"ד באייר תש"ז (4.5.1947) היה בין האסירים הבורחים בשעת פריצת כלא עכו על ידי האצ"ל ובשעת הבריחה נפצע פצעי מוות בידי חיילים בריטיים.

הוא הובא לקבורה בבית העלמין בשבי ציון, צפונית לעכו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה