תפריט נגישות

שמשון שמש וילנר ז"ל

שלבי הפעולה

ההתקפה על בתי המלאכה

אלבום תמונות

הכוח שכלל 44 לוחמים יצא ליעד בשעה 19.30 במשאית. היה זה הכוח הגדול ביותר שריכזה עד אז לח"י לפעולה אחת.
ליד גשר כפר-חסידים ירדה חולייה אחת שתפקידה היה לחסום את הגשר במוקשים עשויים מלבנות טנ"ט. ליד בתי-הזיקוק הורדו שתי חוליות נוספות של מניחי מוקשים ומחסומים, שמשימתן - חסימת כביש הקריות וכביש צבאי המקביל לו. ברכב נותרו 35 לוחמים, ביניהם 4 בנות.
המשאית הגיעה ליעדה כמתוכנן בשעה 20.00, ועצרה מתחת לסככה שנמצאה כ-50 מ' לפני שער בתי-המלאכה. ראשונים ירדו שני לוחמים לבושים במדי משטרה בריטיים, וחמושים בתת-מקלעים ורימונים. תפקידם היה להתגבר על משמר השער שכלל נוטרים ערביים ולפתוח אותו. השומרים, שחשדו במתקרבים, פתחו עליהם באש. רימון יד ומספר צרורות הבריחו אותם. הפורצים חיברו מטען של ק"ג טנ"ט לשער ופרצו אותו. כל הכוח נכנס דרך השער והתפצל למשימותיו, כוח ב', שכלל חוליית חיפוי ושתי חוליות חבלנים, נע לעבר בתי-המלאכה; כוח ג', שכלל שתי חוליות חבלנים, נע לעבר הקטרים החונים משמאל לבתי-המלאכה ולגשר הקטרים, בחיפוי שתי חוליות שתפסו עמדות בשתי נקודות קיצוניות משמאל לבתי-המלאכה; כוח ד', שכלל שתי חוליות חיפוי וחוליית חבלנים, נועד לפעול בחלקו הימני של היעד, בו היו קרונות משא.
בעת ההתקדמות נורתה אש על כוח ד' מתוך קרון משא ושניים מאנשיו נהרגו. מקור הירי שותק. כוח לח"י השתלט על היעד והניח את מטעני החבלה. בזה אחר זה פוצצו האגף העיקרי של בתי-המלאכה, הקטרים, המדחסים והצילינדרים של הקטרים ולבסוף גם המנוף הגדול וגשר הקטרים המסתובבים המכניס את הקטרים אל בתי-המלאכה.
כוח ד' פרץ במקביל את הגדר והכין דרך נסיגה. כוחות-המשנה החלו בנסיגה. ליד הפרצה התברר, כי חסרים מספר אנשים. מפקד הפעולה שלח חוליה לחפשם, והם נמצאו לאחר כ-10 דקות. הסתבר כי בשל הפיצוצים לא שמעו את אות הנסיגה (שריקות קצרות). לכוח היו שלושה פצועים, והוא נאלץ להשאיר בשטח את שני ההרוגים. בסך הכול נמשכה הפעולה כ-50 דקות.
הכוח נע בשטח הפתוח לעבר עיר גנים, כאשר השמיים מוארים ברקיטות ונשמעת תנועת יחידות צבא הכוללות שריון. הוא הצליח להגיע למשאית ופגש את שני הנהגים וחוליית מניחי המוקשים. הפצועים נשלחו לתחנת איסוף שנקבעה מראש, ושאר הכוח עלה על המשאית המחופה ביריעת ברזנט ודופן אחת שלה משוריינת בלוחות ברזל. לאחר נסיעה קצרה, נתקלה המשאית במחסום ופרצה אותו תוך קרב אש, אולם מייד אחר-כך התנגשה בטנקים שחסמו את הכביש ונפתחה עליה אש תופת משלושה כיוונים: מלפנים מהטנקים, מאחור ומשמאל, מעמדות שבשדה הפתוח. מפקד הפעולה הורה לקפוץ מהמכונית ולהשיב אש. רק שישה הצליחו לעשות זאת ולחמוק, כמה מהם פצועים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה