תפריט נגישות

גונדר דב "שמשון" כהן ז"ל

מלון טבריה

בקצה הרחוב בניין דו-קומתי גדול, הפונה אל הכנרת. בחזית הבניין שלט, המכריז על גלגולו הנוכחי - "אכסניית הנוער ע"ש מיוחס".
בשנת 1896 הקים כאן ריכרד גרוסמן, נוצרי שווייצרי, את המלון הגדול והמפואר ביותר בגליל - מלון "טיבריאס". המלון המודרני, שנבנה למרגלות "גבעת המצודה", כלל את כל הנוחיות והשכלולים: מים זורמים חמים וקרים, אמבטיות ואפילו מי מעיינות מרפא שהובאו במיוחד למלון לנוחיות האורחים.
חוף פרטי מיוחד הוכשר ליד הכנרת. סירות משוטים ואף סירת מוטור הועמדו לרשות האורחים. במלון התאכסנו כל המי ומי שפקדו את צפון הארץ, וביניהם הרצל ופמלייתו.
בעת שחוקר ארץ-ישראל ג. שומכר שהה במלון זה, הוא גילה את קו החומות של טבריה הקדומה. במלון היה מרכז נמל התעופה של אווירוני הים, שנחתו בכנרת בדרכם מאירופה להודו ולדרום-מזרח אסיה. משפרצה מלחמת העולם השניה, ברחו הבעלים, והמלון נתפס על-ידי הצבא הבריטי, שהחזיק בו עד 1948.
ערב מלחמת הקוממיות, פינו הבריטים את הבניין, והוא נתפס על-ידי הערבים, שחלשו מכאן על העיר העתיקה, על רח' נצרת ועל עורק התחבורה היחיד לגליל העליון. קרבות מרים התנהלו במקום. בליל 17 באפריל 1948, תקפו כוחות ההגנה את הבניין. לאחר מאבק עז הצליחו יחידות ה"חי"ש" של ההגנה, בשילוב עם יחידות גדוד "ברק" של "גולני" ובסיוע הפלמ"ח, לכבשו. כיבוש המלון היווה את אחת מנקודות המפנה במערכה, ולמחרת היום ביקשו הערבים הפסקת אש ונטשו את טבריה.
בשנת 1971, לאחר גלגולים אחדים, הפך הבניין לאכסניית נוער. הבניין שופץ אמנם, בעת שהוסב לשימושו הנוכחי, אך הוא השתמר ברובו בצורתו המקורית. אכסניית הנוער שבמקום ממשיכה את המסורת המפוארת של המלון, ונחשבת לאחת מהאכסניות המטופחות ביותר בארץ.

מתוך: טבריה וסביבתה, אריאל 53-54: בעקבות אתרי העיר העתיקה

זלמן וינוגרדוב


בניית אתרים: לוגו חברת תבונה