תפריט נגישות

שמשון שמש וילנר ז"ל

רקע

תקציר - בשטח בתי-המלאכה
(קטעים מכתבי לח"י ב' 496)
המתפרצים, שני לוחמים, יוצאים מאחורי הסככה ומתקדמים בהליכה רגילה וטבעית על הכביש המוביל לשער. אנו עומדים מאחורי הסככה, מצפים, בקרב זה רוצים למנוע קרבנות. אין אנו רוצים להרוג ערבים, השומרים על השער... מרחוק נשמעת הקריאה: "הוּ אִיז דִיז?" (מי שם?)... ומיד הם פותחים באש... עתה הזמן יקר. קיווינו שנצליח להיכנס לבתי-המלאכה בלי קרב, בלי יריות, ושנוכל להטמין את חומר-הנפץ מבלי שהצבא והמשטרה יידעו על ההתקפה, ורק עם ההתפוצצויות יעמדו על המתרחש.

הרחבה

"במסגרת פעולות "תנועת המרי העברי" נגד הבריטים יצאה בליל י"ח בסיוון תש"ז (18.6.1946) מחלקה של לח"י לחבל בבתי-המלאכה של הרכבת בעמק זבולון ולהרוס את הקטרים החונים שם.
היה זה יום לאחר מבצע "ליל הגשרים" של הפלמ"ח, והכוחות הבריטיים היו דרוכים ועירניים. בשטח היו כוחות אוייב גדולים. ממזרח לבתי-המלאכה - שדה-תעופה צבאי; ממולם - מדרום - מחסני הצבא ובתי-הזיקוק, ובהם יחידות משמר של הצבא הבריטי והלגיון הערבי; בסמוך - משטרת קריית-חיים המבוצרת ובה כוח נייד רכוב על נושאי ברן. גם בדרך הנסיגה המתוכננת היו מחנות צבא, ובסמוך מבצר המשטרה הניידת (P.M.F) בשפרעם ובו כוח מצוייד בשריוניות.
מפקד הפעולה בן-עמי יולוביץ ("בועז") אסף פרטים על היעד בסיועו של ז'אק אלקלעי שעבד בבתי-המלאכה, כמה ממפקדי-המשנה חדרו ליעד מחופשים לפועלים, והכינו תוכניות פעולה, מקום הריכוז היה בדירה שכורה בקריית חרושת. קצין המבצעים של לח"י, יעקב בנאי (מזל), פירט ללוחמים את היעדים והמשימות".

(מתוך הספר "בעקבות לוחמים מאת ההיסטוריון אריה יצחקי")

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה